זול ספר - ספרי קודש

חנות ספרי קודש הזולה ביותר 
  עבור "אוצר הספרים" שלך    


08-8580929
2424463 - 052    

משלוחים לכל רחבי הארץ והעולם
 

דעת מקרא מוסד הרב קוק - סט  |  נתיבות שלום על התורה סלונים  |  טללי חיים לעבדה ולשמרה חלק א' / הרב ראובן ששון  |  אנשים מספרים על עצמם 8 / חיים ולדר  |  הגיע הזמן 8 - השלב הבא - נתנאל ובת אל אפשטיין  |  הגדה של פסח סודות מהסדר / הרב יצחק גינזבורג  |  ומתוק האור יציאת מצרים 2 כר' / רבי שלמה לוונשטיין  |  תלמוד בבלי שפה ברורה גדול 27 כר' / עוז והדר  |  משולחנו של מרן על פרשת השבוע - מאוצרותיו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל  |  וזאת התורה - מנהגי קריאת התורה / חיים טלבי  |  סידור רינת ישראל החדש בינוני נוסח ספרד - הוצאת מורשת  |  מה יקרה אם אמות מחר בבוקר - סיפור חייה של דפנה מאיר  |  המדריך המלא לנישואין מאושרים / הרב זמיר כהן  |  התנ"ך המבואר - תהלים / הרב עדין שטיינזלץ אבן ישראל  |  שיחות הרב צבי יהודה - אישים / עורך הרב שלמה אבינר  |  סידור הרמב"ם לימות השנה ולמועדים  |  התנ"ך המבואר - יהושוע-שופטים / הרב עדין שטיינזלץ אבן ישראל  |  ענן אש ודיבור - על הסדר בו כתובה התורה / ישראל שריר  |  עולם הפוך ראיתי / חני ויינרוט  |  ילדים מספרים על עצמם 9 חיים ולדר  |  מציון מכלל יופי בראשית / הרב אביגדור נבנצל  |  שיח הראי"ה - שיעורים באגרות הראי"ה  |  פסקים ותשובות על יורה דעה סימנים ר"מ - רס"ו  |  אוצר מפרשי התורה - בראשית א' / מכון ירושלים  |  דעת מקרא - חמישה חומשי תורה  |  התנ"ך המבואר הרב שטיינזלץ - סט חמישה חומשי תורה  |  שנה וברכותיה - היומן השנתי של הרבנית ימימה מזרחי  |  אור חדש - בגן הכיסופים והרצון הרב שלום ארוש  |  מחזור לראש השנה שערי נחמה - עם פרשנותה של נחמה ליבוביץ  |  שמונה נביאים בעבותות אהבה / בנימין לאו  |  הסטטוס היהודי - רעיונות אקטואליים מפרשת השבוע סיון רהב מאיר  |  מאמר מרדכי הלכות שבת 2 כר' / הרב מרדכי אליהו  |  פסיפס אמנות הזוגיות / הרב יצחק פנגר  |  מגילת איכה עם פירוש נחמת ציון - ה"בן איש חי"  |  התנ"ך המבואר דברים - הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ  |  לצאת מהדעת - מצרות לאוצרות בחיי הזוגיות / הרב יהושע שפירא  |  כמים לבך - מסע בין המצרים / ימימה מזרחי  |  התנ״ך המבואר - ירמיהו / הרב עדין שטיינזלץ אבן ישראל  |  ליקוטי מוהר"ן עם פירוש המתיבתא 7 כרכים  |  צורבא מרבנן סט 6 כר' / מכון צורבא מרבנן  |  שו"ת הראשון לציון - הרב יצחק יוסף  |  פרי צדיק - ענייני שבת/ רבי צדוק הכהן מלובלין / אור עציון  |  תורת עציון במדבר / רבני ישיבת הר עציון  |  ספר האגדה החדש - עם פירוש / אביגדור שנאן  |  ארכיאולוגיה תנ"כית / הרב זמיר כהן  |  שבויה בעצמה - נועה שטמלר  |  עקידת יצחק על התורה - מהדורה חדשה / עוז והדר  |  השראה יומית - 101 נקודות אור לשגרת היומיום / יצחק פנגר  |  אנשים מספרים על עצמם 7 - חיים ולדר  |  שירה גאולה - נועה ירון דיין  |  אפרת מגישה שבת - אפרת ליבפרוינד  |  אני והאין רוכבים על אופניים / רן ובר  |  יצחק מאיר - פורים שמח!  |  פורים בירושלים 2 - חיליק פרנק  |  התנ"ך המבואר ויקרא / הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ  |  אביהם של ילדי ישראל - לכבוד שבת קודש  |  פורים הלכה ממקורה / הרב יוסף צבי רימון  |  שיר ידידות השלם שירת הבקשות לפי נוסח יהדות מרוקו - ר' מאיר אלעזר עטיה  |  מפחידים את הפחד - מדריך לטיפול עצמי בחרדה  |  אמת ולא יציב - מיכאל אברהם  |  מנובהרדוק דרך מונטרה לירושלים - סיפור חייו של הרב ירחמיאל אליהו בוצ'קו  |  אמרתי תודה ונושעתי - בגן הניסים והנפלאות / הרב שלום ארוש  |  בעל מתוק מדבש -קורות חייו של רבי דניאל פריש זי"ע  |  לרדת למעלה - לתיקון המידות ושלום בית / משה קוסטה  |  שו"ת פועה - פוריות יוחסין וגנטיקה  |  נשים נסתרות בתנ"ך אחיות / מרים סמואל  |  תורת עציון - שמות / רבני ישיבת הר עציון  |  אנציקלופדיה תלמודית כרך ל"ו  |  אמנות החינוך / הרב יצחק גינזבורג  |  ספרי הרב שלום משאש - סט 10 כר'  |  משניות עטרת שלמה ק"א פירושים / מהדורת פנינים ( בינוני)  |  שביל בעולם - חילי טרופר  |  מידות הראי"ה המבואר - הרב חגי לונדין  |  מארז חומש וסידור קורן בכריכה אומנתית  |  ש"ס וילנא החדש פורמט כיס כריכה רכה / מסורת הש"ס  |  לנצח כל רגע מחדש - יחיאל הררי  |  שיטת הרב פנגר FHT - העצמה אישית, ניקוי רעלים רוחני וריפוי טבעי  |  אמא של שבת - ערכת משחק לבת  |  טללי חיים החלבן - תפילה / הרב חיים כהן  |  ככה אבא שלי אמר - צביה פורת  |  ילדים מוצלחים / הרב שלום ארוש  |  בגן האמונה לנוער ולתלמידים - הרב שלום ארוש  |  לאמונת עתנו י"ב / הרב צבי ישראל טאו  |  שפתי חיים בראשית / הרב חיים פרידלנדר  |  באר מרים סוכות - ישיבת הר עציון  |  ילדים מספרים על עצמם 8 - חיים ולדר  |  מחזור קורן החדש 3 כר' לימים נוראים ושלושת הרגלים  |  בנפש התשובה הרב אליעזר קשתיאל 2 כר'  |  לוח דינים ומנהגים היכל שלמה לשנת תשע"ז  |  זוגיות עם רגש - הרב מיכאל לסרי  |  ימים נוראים / ש"י עגנון  |  צמאה 2 - אמנים שרים את ניגוני בעל התניא  |  מוסר אביך הראי"ה קוק - מבואר בידי הרב חגי לונדין  |  שיעורים במסילת ישרים - הרב אורי שרקי  |  דברי גד החוזה / מאיר בר-אילן  |  ותשאני רוח דברים - הרב שבתי סבתו  |  רואים רחוק - אורנה ברודמן  |  חומש מקראות גדולות ארסטקרול - דברים  |  חומש קורן החדש עם רש"י ואונקולוס - דברים  |  תפילה כמפגש - חוברת לתלמיד  |  נתיבי נבואה - מבט אל ההפטרות / הרב משה ליכטנשטיין  |  תורת עציון - דברים / רבני ישיבת הר עציון  |  ומתוק האור - סט מועדים 12 כר' הרב לוונשטיין  |  עד שינוסו הצללים - הדסה קלוש  |  אוהב ישראל המבואר 2 כר' / עוז והדר  |  ספר פועה - משפחה וטהרה / מכון פוע"ה  |  אמנות החיבוק - מיכאל אבולעפיה  |  פניני הלכה שביעית ויובל - הרב מלמד  |  פסקי תשובות חלק ג' כרך ב'  |  שיעורים על ליקוטי מוהר"ן חלק ב הרב שג"ר  |  משולחן אבותינו - אוצר מנהגי מרוקו / מאיר אלעזר עטיה  |  אוהבם של ישראל - סיפורים על הבבא סאלי  |  האיש בקצה המנהרה - אהרון רזאל  |  הכל חינוך - שי פירון  |  צַ'אלְמֶר – סיפורים ותמונות מתוך שכונת מאה שערים - חיים ולדר  |  דעה צלולה - עולם ואדם במשנת הרב קוק / הרב אורי שרקי  |  המהפך 4 / הרב זמיר כהן  |  רפואת הרמב"ם במבחן המדע בן זמננו - פרופ' חיים גמליאל  |  עיין ערך יהדות - חגי לונדין  |  תשובות לשאלות החיים - הרבי מלובביץ'  |  באמת ובאהבה - אבי רט  |  שירת כל חי - פרקי ניגון, מדרש וזיכרון - ישיבת עתניאל  |  משניות רייזמן הוצאת ארטסקרול נשים חלק ג'  |  קשה יש רק בלחם / נתנאל אלישיב  |  נשמה - הרב עדין שטיינזלץ  |  ירושלים במועדיה - פורים הרב אביגדור נבנצל  |  מסילות בלבבם - הרב נחום אליעזר רבינוביץ  |  שמונה דקות אור - ליהרז טויטו - פרומן  |  צמאה נפשי - הרב חיים דרוקמן  |  כי קרוב אליך - הרב יעקב מדן שמות  |  ואין יותר גבעול - בת שבע סדן  |  אורות התורה עם ביאור הרב צפניה דרורי  |  מנחת אשר - שביעית הרב אשר וויס  |  כתבי הרב בר שאול 4 כר' - הוצאה חדשה  |  מן הבאר - הרב אלימלך בר שאול  |  לכתך אחרי במדבר - גדי פולק  |  ימים כתיקונן - אלידע בר שאול  |  הזמן הפנימי- הרב יצחק גינזבורג  |  שמואל - בקודש חזיתיך - בנימין לאו  |  הנאום האחרון של משה - מיכה גודמן  |  תלמוד ישראלי - הדף היומי לילדים  |  שו"ת יביע אומר - הרב עובדיה יוסף מהדורה חדשה  |  שולחן ערוך הבהיר החדש גדול הוצאת לשם 17 כר'  |  כף החיים - מהדורה חדשה רבי חיים סופר 10 כר'  |  


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 







זוהר מתוק מדבש





דף הבית >> תנ"ך - מקראות גדולות, פרשנים, פרשת השבוע, מדרשים >> רש"י כפשוטו גדול 5 כר' הוצאת לשם
 
שם המוצר/פריט:רש"י כפשוטו גדול 5 כר' הוצאת לשם
מחיר מחירון:₪199.00
המחיר שלנו:₪175.00
מע"מ:כולל מע"מ
(קיימת אפשרות לאיסוף עצמי ללא תשלום נוסף)
זמן אספקה:5 ימי עסקים
שם היצרן:הוצאת לשם

הוסף לסל 


מידע נוסף
רש"י כפשוטו    סט 5 כר' הוצאת מכון לשם

החידוש בסדרת "רש"י כפשוטו "  הוא בפירוש הברור והבהיר המבאר דברי רש"י מילה במילה על דרך הפשט, כולל את ענייני הדקדוק המובאים לעיתים בפירוש. הפירוש נותן כלים ללומד להבין את דברי רש"י ללא קושי ובזמן מועט יחסית. 
  מומלץ.  לכל הלומדים שניים מקרא עם פירוש רש"י, לתלמידים ולכל לומד.


כתבה נרחבת על סדרת רש"י כפשוטו בהמשך הדף למטה , אחרי העמוד לדוגמא.
 
                             רש"י כפשוטו 
                        חנות ספרי קודש זול ספר

 

 
חומש רש
 מה טיבו של סדרת רש"י כפשוטו  שכבשה בסערה את עולם התורה, מה מטרתה ומה סוד הצלחתה? 
 
 פרויקט רש"י כפשוטו - קווים לדמותו
 הם אינם עוסקים בפענוח כתבי סתרים, כפי שאפשר לדמות, לא בקטעי גניזה או בגאולת ספרים נדירים. הם עוסקים בעריכת אחד החיבורים המעניינים והמפתיעים ביותר שידעה הספרות התורנית בשנים האחרונות: רש"י כפשוטו.
"כל מילה הכתובה כאן חצובה בסלע" – אומר לנו אחד המבקרים של "רש"י כפשוטו" אשר כל החומר עובר תחת שבט בקורתו – "צוות העורכים נדרש לרמת דיוק בלתי מתפשרת, מבין הררי הספרים שעליהם ללמוד הם נדרשים לדלות את הביאור המשתלב באופן הפשוט ביותר בדברי רש"י, ולנסח זאת במילים המדויקות ביותר. שום מילה אינה נכתבת לפני לימוד מעמיק של כל הנושא לארכו ולרחבו ושקילת כל האפשרויות".
צוות שלם של עורכים ומבקרים, של מנסחים מלטשים ומגיהים, תלמידי חכמים אשר תורתם ואומנותם חד הוא, אלפי שעות מפרכות של לימוד ובירור דברים עד העלאתם על הכתב, מתוך למעלה ממאה מפרשים שנתחברו על פירוש רש"י. כל זה מסתתר מאחורי יצירת המופת, שזכתה לאהדה כה חמה בקרב ציבור הלומדים, להמלצתם הבלתי מסויגת של מורים ומחנכים, ולהתלהבותם יוצאת הדופן של מרנן גדולי ישראל שליט"א.
האומנם פירוש רש"י הוא כל כך מסובך וקשה להבנה?

"כשאני מצהיר לפעמים בפני אנשים שפירוש רש"י הוא לימוד קשה להבנה" – משתף אותנו אחד העורכים – "יש המרימים גבותיהם בתמיהה, ובצדק, סגנונו הצח של רש"י, והאוצר המילים הברור והפשוט בו הוא משתמש, יוצר רושם של לימוד קל וחלק. צרף לכך את העובדה שרוב הלומדים מכירים את "חומש רש"י" כחלק מסדר לימודם מגיל צעיר מאד, והרי לך כל הסיבות שפירוש רש"י ייחשב כלימוד קל ופשוט, המובן לכל מי שמעיין בו.
מפליא אם כן, מדוע במהלך הדורות נתחברו יותר ממאה חיבורים להעמיד פירושו של רש"י על תלו, בהיקף שאין לו אח ורע. כמדומה שלא נמצא בכל ארון הספרים היהודי 'פירוש' שיקומו עליו 'מפרשים לפירושו' כה רבים לברר את דבריו.
פירושו של רש"י על התורה נחשב כבר בזמנו לחיבור מופלג בעמקותו, ולמושא הערצה ראשון במעלה בעיני חכמי דורו. התבטאות נדירה בנוגע לכך מיוחסת לרבינו תם נכדו של רש"י [הובא בשם הגדולים להחיד"א, ערך רש"י], בהשוואה לפירוש רש"י על הש"ס: "מה שפירש אדוני זקני הש"ס, אף אני אעשה זאת; אבל פירוש המקרא לית בחילי (–אין בכוחי) כי לא אוכל עשוהו". מן הענין להסמיך כאן דברי מרן החפץ-חיים זיע"א, שהגדיר מה בין פירוש רש"י על התורה לבין פירושו על הש"ס: רש"י על הגמרא הוא 'רש"י', אבל רש"י על החומש הוא 'גמרא'.
הקושי בהבנת פירוש רש"י על התורה, שונה אפוא מהקושי המצוי בהרבה מספרי הקדמונים. הקושי המצוי בספרי הראשונים הוא בעיקר קושי לשוני, כזה שהלומד מרגיש כבר בתחילת עיונו את הצורך בביאור. בפירוש רש"י, לעומת זאת, אפשר לומר שהקושי הלשוני כמעט ולא קיים, הקושי האמיתי הוא בהבנת כוונת הדברים, לא בפירוש המילות.

 מהו הקושי המיוחד בהבנת "כוונת הדברים"; כלום יש כוונות נסתרות מעבר למילה הכתובה?

ישנם מספר גורמים ההופכים את פירוש רש"י ללימוד אשר בהעדר ספרי עזר מתאימים, כמעט ואי אפשר להבין מה הכוונה העומדת מאחורי דבריו, אנו נתמקד כאן בגורם העיקרי והבולט ביותר:
בדרך כלל, כוונת רש"י בדבריו היא לשלול פירוש אפשרי אחר, או ליישב קושי בלשון המקרא, אך ברוב הפעמים סותם ואינו מפרש מהו הדבר שאותו בא לשלול, ומה ההכרח לפרש אחרת. כמו כן, פירושו של רש"י מתבסס לפעמים על 'הקדמות', שרש"י לא חש לציינם, בהיותו דן את הלומד כמי שבוודאי פשוטים הדברים ונהירים אצלו, ואולם ללומד בן דורנו הידיעה בהם חסרה, והוא זקוק לדברי הקדמה למען ידע את הדרך אשר הוא הולך בה. במילים אחרות ניתן לסכם: רש"י ניגש בדרך כלל לשלב ב', תוך שהוא מדלג על שלב א'.
כשמדברים על "קטע קשה להבנה" בפירוש רש"י, אנשים מניחים בדרך כלל שהכוונה היא רק לכללי הדקדוק שרש"י מאריך בהם, או לנושאים שיש לשלוט בסוגיות שלמות בגמרא כדי להבינם. אולם האמת היא שאדרבה, כשהלומד נתקל אגב לימודו בענייני דקדוק סבוכים, או בנושא שיש עליו סוגיא ערוכה בגמרא, הריהו מבין מיד שהוא זקוק להקדמה, להסבר ולהכוונה. הקושי העיקרי שאותו בא חיבורנו לפתור – הוא דווקא כשרש"י כותב כמה מילים ברורות, מוסברות לכאורה ומובנות לחלוטין, והלומד אינו מעלה על דעתו מה הנקודה המודגשת כאן, מה התכוון רש"י לשלול, או איזו בעיה הוא פותר כאן מבלי להיכנס אליה כלל. כאן אין הלומד חווה שום קושי, הוא פשוט טועה לחשוב שהצליח לירד לסוף דעתו של רש"י בעוד שלא ירד אף לתחילתו.
זו אמירה מהפכנית ממש, האם כל מי שאומר שדברי רש"י מבוארים לו כל צרכם אינו אלא טועה?

הבה לא ניסחף. כמובן שישנן הבדלי דרגות גם בהבנת דברי רש"י. אין ספק שתלמיד חכם היודע ללמוד דף גמרא, יודע גם ללמוד רש"י על התורה. אולם עלינו להבין שלימוד "חומש רש"י" הוא נחלת כלל הציבור, מן הגדול שבישראל ועד אחרון התלמידים או התלמידות, בעוד שהבנת הלימוד במלואו הינה בפירוש נחלת מיעוט שבמיעוט!
לומדים רבים – ולאו דווקא 'בעלי בתים' – הדגימו לנו שלל דוגמאות, שבהם היו סבורים מאז ומעולם שרש"י התכוון רק לפרש את המילה, ופעמים אף היו תוהים לעצמם למה הוצרך רש"י לומר דבר כל כך פשוט... "בדרך כלל – הם אומרים – היינו חולפים על פירוש הפסוק מתוך תחושת הבנה משביעת רצון, עכשיו אנו יודעים שלא הבנו כלום".
יש באמתחתנו דוגמאות רבות, חלקן סבוכות וקשות יותר וחלקם פחות, אבל אנו רוצים להצביע בראש ובראשונה דווקא על דוגמא קלאסית בפירוש רש"י, כדוגמתה יש מאות על כל צעד ושעל.

.
מה המדיניות הננקטת בבחירת הפירוש,ברש"י כפשוטו  ולפי מה מחליטים להכריע מחלוקת בין המפרשים?

יסודות הביאור נתמכים על דברי רבותינו גדולי מפרשי רש"י, מן הראשונים ועד האחרונים. אמנם מטבע הדברים, מובנם היסודי של דברי רש"י מוסכם ברוב הפעמים על כל המפרשים, ולכן השתדלנו ככל האפשר להימנע מלהיכנס לסבוכות שהדעות חלוקות בהן. לא זו אף זו, גם כשגדולי המפרשים חלוקים ביסוד הפשט, התאמצנו למצוא את שביל הזהב ששתי הדעות מסכימות לו, שלא נבוא לדרוש במופלאים מאתנו, להכריע בין ההרים הגדולים, ולבכר זה על זה.
עם זאת, מעול האחריות הכבדה לא נפטרנו, ופעמים רבות עלה הצורך לבחור בין דברים השנויים במחלוקת בין המפרשים, ולפנינו ניצבו שני פירושים מנוגדים בתכלית, אלו ואלו דברי אלקים חיים. בכגון זה בחרנו בדרך הקצרה, אשר לעניות דעתנו, ולאחר התייעצות עם תלמידי חכמים ומחנכים, נראתה כשיטה הקלה ביותר להסברה וקרובה לשמש את מטרת החיבור, מבלי להידרש לאריכות דברים, ומבלי להפסיד את התועלת בלימוד פירוש רש"י כפשוטו. במקומות שנדרשנו לכגון דא, הקפדנו לציין מקורו של כל דיבור, למען ידע כל אחד מהיכן נלקחו הדברים, ואם יחפוץ יוכל לראות את הדברים במקורם.

האם לא היה מקום להרחיב מעט את הביאור, להוסיף הערות והרחבת דברים מעבר למה שנעשה עד כה?

בלי לגרוע מן האמור לעיל, פשוט ומובן שבחיבור רש"י כפשוטו לא באנו להעמיד עצמנו בין ההרים הגבוהים, מפרשי רש"י הראשונים והאחרונים, והביאור היוצא מתחת ידינו אינו מתיימר בשום אופן לשמש חלופה ללימודם בהרחבה. הרי מן המותר לציין, כי בלתי אפשרי בעליל לתמצת את כל דברי המפרשים ומשנתם על כל אורכם ועומקם, לתוך ביאור מקוצר כדוגמת זה שלפנינו.
לפיכך, הביאור שאליו נדרשנו הינו בסיסי ביותר, וכשמו כן הוא "רש"י כפשוטו". כל מטרתנו הינה להציע לפני הלומד ביאור קב ונקי, מיוחד בפשטותו ובקלילותו. ואכן בכדי שלא נחטיא את מטרתנו לא תפסנו את המרובה כי אם את המועט, לא ניצלנו אגב אורחא את המקום להעשיר את הלומד ולהרחיב ידיעותיו בדברים שלא היו בכוונתו של רש"י בכתבו את פירושו, והקפדנו שלא להוסיף שום פרט שאינו נחוץ להבנת הדברים כמו שהם.
 
כיצד התייחסתם  ל ענייני הדקדוק שרש"י מרבה להביא בפירושו,?

לכללי הדקדוק ייחדנו במה נפרדת, מעין חיבור בפני עצמו, ושמו 'כללי לשון הקודש'. מדור זה הוא אמור לשמש כ"מילון מונחים" המקבץ ומבאר בתמצית את כל כללי הדקדוק המובאים בדברי רש"י בפירושו לתורה, באופן שיספיק ללומד שרכש ידיעה זו – להבין את משאו ומתנו של רש"י בהתייחסו לאותו הכלל.
'כללי לשון הקודש' הינם נחוצים ביותר להבנת דברי רש"י, לפי שהם מהוים כעין לימוד שפתו של רש"י, ומבלי ידיעתם לא יבין הלומד את פירוש המילות. אף על פי כן לא שילבנו זאת במסגרת הביאור עצמו, שהרי אין מקום להעמיס בדברי רש"י שיעורים ארוכים בדקדוק הלשון, בעוד שרש"י עצמו אינו לא חש לבארם בדבריו, הנועדים לכתחילה ללומד השולט בכלליהם היסודיים.

למי  " רש"י כפשוטו"  מיועד, לתלמידים או ללומדים ותיקים?

שאלה זו באה כמובן מתוך הנחה פשוטה, שהספר" רש"י כפשוטו" מיועד רק לאחד מבין השנים...
"אם להודות על האמת" – מסכימים המוציאים לאור של רש"י כפשוטו" – "בתחילה, כשהחלה המלאכה, ייעדנו את הספר מן הסתם ללומדים 'בעלי-בתים', צפינו את ההצלחה בקרב הלומדים הצעירים, וצפינו שהדבר יתקבל באהדה בקרב המחנכים. אך ככל שהמלאכה התקדמה ועמדנו על היקפה העצום, הלכה והתגבשה המסקנה שעלינו לשנות את פני הספר. חיבור כזה אינו יכול להיות מוגבל לציבור מסוים בלבד. עליו להתאים לכל קשת הלומדים, מכל מגילאים ומכל הרמות, כדרך שפירוש רש"י עצמו מתאים לכולם.
וכאן עלה לפנינו אחד האתגרים הגדולים ביותר, אם לא הגדול ביותר, בעריכת ביאור רש"י כפשוטו; איך אפשר לערוך ספר שיהיה מצד אחד פשוט ומובן לכל תלמיד צעיר, שצריך להסביר לו גם את המושגים התלמודיים הידועים ביותר, או לעזור לו לקרוא את המילים ברצף הנכון, ומאידך יהיה גם עמוק ולמדני כדי לספק את מבוקשו של תלמיד חכם, ששבילי רש"י נהירים לו, ואינו בא אלא להעמיק ולחקור בעמקות לשונו של רש"י ולעמוד על דקות כוונתו.
התאמת סגנון רש"י כפשוטו לכל הדרגות הפכה את המלאכה למפרכת שבעתיים. לפתע הפך כל קטע פשוט ברש"י למשימת אמנות של ממש, נדרשה כאן עבודה מקצועית מאוד, עם המון יצירתיות והשראה, לצד עמל ויגיעה ללא גבול. מעתה היה עלינו לשבת על המדוכה ולדקדק בכל מילה ולוודא לא רק שהיא נכונה ומדויקת, אלא גם אם היא מתאימה לכל לומדי "חומש רש"י" על כל רמותיהם וגווניהם.
ואכן התגובות המעודדות שאנו מקבלים מן הציבור הרחב, הן כה מגוונות ושונות, והן אשר ממחישות יותר מכל כיצד כל לומד מפיק תועלת ייחודית בלימוד רש"י כפשוטו, ומוצא בו את מבוקשו: הלומד הצעיר מוצא את עצמו נעזר על ידי הפירוש המילולי, שמכוון אותו לקרוא נכון, ומספק לו את המשפטים המשלימים בלשונו הקצרה והתמציתית של רש"י. ואילו הלומד הותיק מגלה עולם מלא בהבנת תכלית כוונתו של רש"י, ומוצא בחומש זה מעין תמצית דברי המפרשים – כשולחן הערוך לפניו.
ולא זו בלבד, התברר שגם אלו הרגילים כל ימיהם ללמוד רש"י עם המפרשים במקורם, ואפילו תלמידי חכמים מופלגים השולטים בכל מכמני המקרא, בפשוטו ובמדרשו, אמרו ברקאי עם הופעת הספר, ומצאו בחומש זה תועלת לאין ערוך. נותרנו בפה פעור כשאחד מגדולי ראשי הישיבות המפורסמים אמר לנו בזה הלשון: "מאז הופעת רש"י כפשוטו גיליתי 'רש"י חדש' שלא הכרתיו קודם לכן; אינני מסוגל ללמוד עוד רש"י בלעדי רש"י כפשוטו".
הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א ראב"ד העדה החרדית: "הספר רש"י כפשוטו  אינו יורד משולחני במשך כל ימות השבוע, אני לומד בו יום יום ".
הגאון רבי דוד כהן שליט"א ראש ישיבת כנסת ישראל – חברון: "היצירה של הדור הזה, אני לומד ברש"י כפשוטו  בקביעות והוא מאיר את עיני, זהו חידוש עצום לדורנו, הספר מתאים לכל אדם ולכל גיל, דידי ודכוותי".
הרה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א, מגדולי חסידי ברסלב, רכש כמות חומשים וחילקם לכל בחורי החמד החוסים בצלו, באומרו "הספר רש"י כפשוטן מאוד מיוחד לדורנו, ואני ממליץ מאוד לכל השואלים אותי ללמוד ב'רש"י כפשוטו'".

 

 

Go Back  Print  Send Page
מוצרים קשורים

סט רש"י כפשוטו - בינוני

סט רש"י כפשוטו - בינוני
מחיר 135.00
מידע נוסף הוסף לסל

רש"י כפשוטו - מהדורת כיס בחוברות

רש"י כפשוטו - מהדורת כיס בחוברות
מחיר 75.00
מידע נוסף הוסף לסל
 

 



 
 
iPhone Supported